Marketing is essentieel voor elk succesvol bedrijf. Echter, vaker wel dan niet, vereist dit een soort advertentiebudget. Als uw bedrijf net begint, kan het overweldigend lijken om voldoende geld bij elkaar te krijgen om een advertentiecampagne te maken.
Er zijn zoveel marketingopties, van sociale media tot ouderwetse printmailing; het is moeilijk om te beslissen welke route het beste werkt voor uw bedrijf. Natuurlijk is het werven van fondsen niet de enige manier om uw budget te verhogen; soms moet je gewoon buiten de kaders denken en je creativiteit aanboren.
Laat het aan Rusland over
Een bar in Rusland kwam met een geweldig concept om buiten de gebaande paden te denken als het om marketing gaat. Ze wilden hun bar promoten, maar hadden heel weinig geld om mee te werken, dus namen ze contact op met Rode peper met een idee.
Telkens wanneer ze fooien kregen, gaven ze 50% aan de barmannen en investeerden de andere 50% in advertenties. Op de eerste dag genereerden ze 54.350 roebel (ongeveer $ 847,12). Dit was genoeg om hun twee weken durende advertentie-experiment te lanceren.
Voeg reclameborden toe aan de mix
Ze besloten hun advertenties weer te geven op tv-schermen buiten (net als onze billboards) en maakten elke dag een nieuwe advertentie op basis van de tips die ze kregen. Deze advertenties promootten de bar, moedigden extra tips aan die de volgende advertentieronde zouden financieren, en bedankten klanten en barmannen die geld hadden gedoneerd aan de huidige campagne via een slogan op de advertentie. Aan het einde van de campagne hadden ze meer dan 281.270 roebel opgehaald (ongeveer $ 4.401,83).
Elke dag nam het budget toe, dankzij meer tips van verhoogde blootstelling. Best indrukwekkend gezien ze met niets begonnen.
Wat kun je leren van dit experiment?
Niet iedereen kan een bedrijf starten zonder geld, maar iedereen kan een beetje creatiever worden met marketinginspanningen. Sluit een koopje voor advertentieruimte in ruil voor uw diensten. Deel advertentieruimte met iemand anders. Neem uw reclame ouderwets en gebruik gedrukte media via een derde partij die vaak hoge kortingen biedt. Elk beetje dat u kunt besparen, stelt u in staat om ergens anders uit te geven, en het strekken van uw dollars is nu belangrijker dan ooit tevoren.